Curatorul Sandra Demetrescu a primit premiul Bega ARTPRIZE, ediția 2

Bega ARTPRIZE, aflat la a doua ediție, își continuă misiunea de a încuraja profesionalizarea activității curatoriale din România. Juriul din acest an format din Liviana Dan, Călin Dan și Mihai Pop a cartografiat situația actuală a scenei tinere, sub 40 de ani, în toată varietatea ei de personalități, de la cele încă în formare, dar care au ajuns să aibă o voce  proprie, precum Cristina Stoenescu, Flaviu Rogojan sau Georgiana Buț, la nume consacrate de acum pe scena internațională, precum Cosmin Costinaș.

Pentru anul 2020, decizia juriului a fost unanimă, realizată prin consens, alegerea mergând către Sandra Demetrescu, în intenția de a stimula o abordare strategică a profesiei de curator, prin îmbinarea unei cunoașteri aprofundate a mediului instituțional și a celui independent deopotrivă, ca garanție a realizării unei sinergii între diverșii actori ai scenei artistice. Sandra Demetrescu a parcurs într-un timp record etapele de la junior, la ‘assistant’ și apoi la curator cu responsabilități depline, conducând în prezent secția Curatoriat a Muzeului Național de Artă Contemporană. A realizat de-a lungul timpului, independent sau în colaborare, o serie de expoziții cu tematică și miză variată, de la mari retrospective la expoziții de grup cu tematică complexă, având în același timp capacitatea de a construi discurs în colaborare cu artiștii tineri și foarte tineri în afara cadrului instituționalizat al Muzeului.

Bega ARTPRIZE  este o inițiativă a Kunsthalle Bega, premiantul primind suma de 5.000 Euro, precum și invitația de a realiza un proiect curatorial. Kunsthalle Bega și membrii juriului vor sprijini și asista în toate etapele dezvoltarea și prezentarea proiectului.

Sandra Demetrescu (n. 1989, RO)
Cu o dublă specializare în istoria și teoria artei și foto-video, a curatoriat expoziții în galerii, muzee și spații independente din România și a publicat în cataloage și reviste de specialitate.
Începând din 2014 este curator la MNAC – Muzeul Național de Artă Contemporană din București, iar din 2019 conduce secția de Curatoriat a muzeului. Activitatea sa din cadrul MNAC s-a dezvoltat în două direcții de cercetare curatorială: pe de o parte, în cadrul programului muzeului dedicat recuperării artei românești din ultimii 60 de ani, a făcut parte din echipele curatoriale ale unor expoziții complexe precum: „Efemeristul. O Retrospectivă Mihai Olos” (2016); „Prizonierii Avangardei. O Retrospectivă Ion Bitzan” (2017); „Văzând Istoria – 1947–2007. Colecția MNAC” (2018); „Metamorfozele lui Julian. O Retrospectivă-laborator Iulian Mereuță” (2019). Pe de altă parte, din colaborarea cu artiști emergenți români și din străinătate au rezultat expoziții precum „Noi începuturi. Achiziții recente ale MOCA Belgrad” (2015), „Remembering Landscape” (2018) sau „Moduri de a construi. Liliana Mercioiu-Popa” (2020).
A colaborat cu și a făcut stagii la instituții precum Muzeul Peggy Guggenheim din Veneția (2012), ZKM Karlsruhe (2014), Pavilonul României de la Bienala de la Veneția (2013, 2015).
Din 2016 activează, împreună cu Dragoș Olea, în cadrul KILOBASE BUCHAREST un hibrid curatorial ce explorează subiecte precum: economie, queer și București. A co-curatoriat proiecte în țară (seria „Convulsion Ltd.”, 2016) și străinătate („We are all lichens – Farid Fairuz”, Festivalul Supersimetrica, Madrid, 2018), iar proiectele curente ale duo-ului sunt: expoziția „Convulsion Ltd. Third Drop On A Hot Plate” și editarea publicației KILOBASE BUCHAREST A-Z (P-U-N-C-H, 2020), un alfabet-ghid experimental despre posibile identități și fragmente ce compun Bucureștiul, alcătuit din perspectiva unor voci ce provin din domenii precum artele vizuale, sociologia, antropologia sau arhitectura.

Bega ARTPRIZE
În ultimii ani, profesionalizarea artei și multiplicarea evenimentelor internaționale dificil de definit au dat curatorului un statut de celebritate.
Curatorul amestecă aspecte diferite ale experienței artistice în propria lui viziune și acționează de cele mai multe ori ca un ambasador al artei pentru public. Căutat de artiști, muzee, spații independente, galerii comerciale, curatorul are un radar pentru spiritul timpului și o mare curiozitate pentru lumea în care trăim.
Curatorul scrie istoria artei în timp real.
Curatorul înlocuiește canoanele cu standardele și are un puternic instinct pentru ce este nou și ce urmează să fie nou.
Curatorul are mereu instrumentele pentru alegerea artiștilor, pentru agenda muzeelor și a expozițiilor și pentru definirea valorii, autenticității și transformării artei.
Curatorul poate șterge liniile dintre estetică, politică, activism, etică.
Un premiu pentru un curator ne ajuta să întelegem și mai ales să apreciem profilul curatorului adevărat, profesionist, vizionar și absolut necesar în lumea artei.
Liviana Dan

EN

Given its second edition, the Bega ARTPRIZE prize continues its mission regarding the professionalization of curatorial activities in Romania. This year the jury, consisting of Liviana Dan, Călin Dan and Mihai Pop, has mapped the current situation of the young scene, which is not 40 yet, identifying a great variety of personalities, from the ones in the process of formation, but expressing their own voice such as Cristina Stoenescu, Flaviu Rogojan or Georgiana Buț to the names which are already well-known in the international context such as Cosmin Costinaș. Regarding this year, 2020, the jury’s decision was unanimous and achieved by consensus; the one who has been selected was Sandra Demetrescu, to emphasize the necessary stimulation of a strategic approach in the case of a profession, the one of curators, by combining the deep knowledge both of an institutional and independent context, guaranteeing the accomplishment of a synergy among the different actors of the artistic scene. Sandra Demetrescu has experienced the various stages in no time, from the junior to the assistant one, then to the one regarding the curator provided with full responsibilities; currently, she is running the curatorial department of the National Museum of Contemporary Art. Over time, she has carried out, independently or in different collaborations, a series of exhibitions reflecting various techniques and stakes, from great retrospectives to complex group exhibitions, while also proving the capacity to set up the discourse together with young and very young artists beyond the institutionalized frames of the Museum.
Bega ARTPRIZE  represents an initiative of Kunsthalle Bega, and the winner gets the amount of 5.000 Euros, as well as the invitation to carry out a curatorial project. Kunsthalle Bega and the jury’s members will support and assist the development and presentation of the awarded project in all its stages.

Sandra Demetrescu (b. 1989, RO)
With an academic background in both art history and theory and photography-video, she curated various exhibitions in galleries, museums and independent spaces across Romania and published in art catalogues and magazines.
Since 2014 she is working as curator at MNAC – National Museum of Contemporary Art in
Bucharest and starting with 2019 she is chief curator of the museum. Her activity at MNAC has developed in two distinct directions of research and curatorial work: on the one hand,  in the frame of the museum’s long-term program of reassessing Romanian art from the past 60 years, she was part of the curatorial teams for complex exhibitions such as “The Ephemerist. A Mihai Olos Retrospective” (2016); “The Prisoners of the Avant-garde. A Ion Bitzan Retrospective” (2017); “Seeing History –1947–2007. The MNAC Collection” (2018); “The Metamorphoses of Julian. A Iulian Mereuță Retrospective-in-progress” (2019). On the other hand, her collaborations with emerging artists from Romania and abroad took shape in exhibitions such as “New Beginnings.Latests Acquisitions from MOCA Belgrade” (2015), “Remembering Landscape” (2018)or “Methods of Building. Liliana Mercioiu-Popa” (2020).
She collaborated with and made working placements in institutions like: the Peggy Guggenheim Collection in Venice (2012), ZKM Karlsruhe (2014), the Romanian Pavilion at the Venice Biennale (2013, 2015).
Starting with 2016 she activates, together with Dragoș Olea, under the KILOBASE BUCHAREST moniker – a hybrid curatorial unit exploring topics like: economics, queer and Bucharest. She co-curated projects in Romania (the “Convulsion Ltd.” series, 2016), abroad (“We are all lichens – Farid Fairuz”, Supersimetrica Festival, Madrid, 2018) and the current projects include: the “Convulsion Ltd. Third Drop On A Hot Plate” exhibition and the editing of the KILOBASE BUCHAREST A-Z (P-U-N-C-H, 2020) publication, an experimental alphabet–guide about possible identities and fragments that define Bucharest, put together through an intricate series of contributions stemming from visual arts, sociology, anthropology or architecture.

Bega ARTPRIZE
Recently, the professionalization of art and the multiplication of hardly definable international events provided the curator with the status of a celebrity.
The curator combines different aspects of the artistic experience according to his own vision and mostly acts as an ambassador of art for the sake of the public. Appreciated by artists, museums, independent spaces, commercial galleries, the curator has got a radar sensing the spirit of the time and a great curiosity concerning the world which we live in.
The curator is writing the history of art within the frames of some real time.
The curator replaces the canons with standards and has got a powerful instinct for all that is new and is going to be new. The curator is always provided with instruments to choose his artists to complete the museums’ agenda, in order to define the value, the authenticity and transformation of art.
The curator can erase the lines between the esthetics, politics, activism and ethics.
A prize offered to a curator will help us to understand and especially to appreciate the profile of a real, professional and visionary curator, which is absolutely needed in the world of art.
Liviana Dan

CIRCUMVALATIUNII 10 TIMISOARA (RO)
KUNSTHALLEBEGA.RO

Programul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
The program does not necessarily reflect the view of the National Cultural Administration Fund. AFCN is not responsible for the project’s content or the use of its results.
The financing beneficiary holds the full responsibility.

31.07-27.09 | Lucrări de Picasso, Dali, Braque și Vasarely, expuse la Muzeul Brukenthal din...

Peste 50 de lucrări semnate de 30 de artiști europeni alcătuiesc expoziția “Great artists of the world/ Empowered / Puterea de a crede”, ce...

Banksy a realizat un nou desen inspirat de coronavirus, într-un metrou londonez

A dus arta stradală la un alt nivel iar acum s-a filmat în timp ce creează cea mai nouă operă chiar în metroul londonez:...

Lansarea raportului pieței de artă din prima jumătate a lui 2020, inclusiv perspective 2020-2021,...

Institutul de Management al Artei, divizie de cercetare, statistică și educație a grupului Artmark, cunoscută în spațiul public nu doar pentru organizarea de cursuri...

A început procesul de planificare și de conceptualizare a primului muzeu al Colectivizării din...

Fundaţia Hanns Seidel - HSS și Goethe-Institut București organizează luni 21 septembrie 2020, între orele 18:00 și 21:00, o masă rotundă, urmată de o...

Muzeul Satului | Tabăra de creație „Vara pe uliță” a ajuns la ediția 28

Muzeul National al Satului "Dimitrie Gusti": Începem înscrierile pentru Tabăra de creație „Vara pe uliță”. Această a 28-a ediție se va desfășura între 20...

O clădire de patrimoniu din Oradea va deveni primul muzeu Art Nouveau din România

O clădire de patrimoniu din Oradea, Casa Darvas – La Roche, reabilitată integral, restaurată şi amenajată, a devenit primul Muzeu Art Nouveau din România, informează...